Philip Teir - Talvisota, avioliittoromaani




Vinterkriget, en äktenskapsroman / käsikirjoitukesta suomentanut Jaana Nikula. Otava, 2013. 347 sivua.

”Lastenlasten hamsterin pakastaminen oli Maxin ja Katriinan ensimmäinen virhe sinä talvena, mutta ennen avioeroa virheitä tuli vielä monta.”

Aloituslause viritti minut absurdin komedian taajuudelle. Aloin odottamaan tragikoomista vääjäämättä mönkään menevän avioliiton kuvausta, jossa välillä kohelletaan kunnolla.  Hamsterin pakastamisesta siirryttiin ystäväporukan juhliin  joiden kuvauksesta ei puuttunut satiiria, mutta odottamaani toilailua ei ollut. Tunsin pienen pientä pettymystä, mutta päätin jatkaa, niin paljon hyviä aineksia kuitenkin oli kasassa. Ja ehkäpä myöhemmin  alun luoma lupauskin täyttyisi, eihän sitä kaiken aikaa tarvitse törttöillä.

Talvisota, avioliittoromaani  kertoo perheen tarinaa. Ovat kuusikymppiset Max ja Katriina sekä heidän aikuiset lapsensa Helen ja Eva.

Maxin ja Katriinan avioliitto on alkanut väljähtyä, riitoja pukkaa joka kulman takaa. Maxin elämään tuo säpinää nuori toimittaja Laura, joka tekee Maxista 60-vuotishaastattelua Helsingin Sanomiin. Katriinasta tuntuu, että avioliitto on kuin totalitaarisessa valtiossa elämistä. Mutta ehkä keittiöremontti auttaa. Toisaalla tyttäret kipuilevat omaa elämäänsä; Helen lapsiperhearjen sokkeloissa ja Eva pelottomana, äkkipäätöksiä tekevänä taideopiskelijana Lontoossa.

Teirin kerronta on tarkkanäköistä ja pisteliästä aikalaiskuvausta. Dialogi on napsakkaa ja luontevan tuntuista. Mutta pari asiaa kertomuksessa häiritsee. Jotta en tulisi paljastaakseni liikaa, sanottakoon vain, että paikoin symboliikka ja henkilöihin liitetyt luonteenpiirteet tuntuvat päälleliimatuilta.

Luettuani Talvisodan, lainasin kirjastosta kirjailijan novellikokoelman Donner-ryhmä. Niminovellin ensimmäinen lause on samalla tavalla odotuksia lataava kuin Talvisota-romaaninkin: ”Olin irtisanoutunut työstäni radiossa pari kuukautta aiemmin, kun minut otettiin syyttömänä kiinni Jörn Donnerin työhuoneeseen murtautumisesta.” Pakko jatkaa lukemista. Ehkä palaan asiaan.

Odotan innolla mihin suuntaan Teir lähtee proosaansa kehittämään. Henkilökohtaisesti toivon tietysti enemmän absurdia kohkaamista. Sen kirjailija selvästi taitaa, nytkin päästiin monta kertaa härnäävän lähelle kunnon hulabaloota, mutta sitten pakitettiin. Miksi?