Vuoteen on mahtunut paljon hyviä lukuelämyksiä. Minimitavoite 50 luettua kirjaa ei ihan tullut täyteen, hitaahko lukija kun olen ja työelämä haittaa harrastusta. Onneksi olen oppinut kesken jättämisen taidon ja vieläpä lakannut häpeämästä sitä! Jos ei nappaa, niin ei nappaa. Tyylikkäämmin asian voisi ilmaista lainaamalla yhtä kirjastoalan gurua S. R. Ranganathania: "Jokaiselle lukijalle kirja, jokaiselle kirjalle lukija".
Tässä muutama menneen vuoden loistohetkistä:
Lukeminen painottui tänä vuonna näköjään enemmän käännöskirjallisuuteen. Noin (vain?) kolmasosa lukemistani kirjoista oli kotimaisia, mutta ne olivatkin sitten helmiä kaikki tyynni. Pakotin itseni valitsemaan tähän koosteeseen vain kolme vaikuttavaa teosta.
"Ilmoitus
on tässä, sivun alalaidassa. Tässä se nyt kuitenkin on. Ja tässä
todellakin väitetään, ettei merta enää ole. Olkoon niin. Ei kiveä kiven
päälle, Pablo, ei kiveä kiven päälle. Sellaisen minä vaadin omaan
muistokirjoitukseeni."
Vanhan ystävän kuolinilmoituksen näkeminen suistaa miehen raiteiltaan. Harvoin lukiessa tulee näin vahvaa tunnetta, että on fiktiivisen hahmon pään sisällä ja nahoissa. Pirkko Saisio on mestari!
Mies
saa kuulla lääkärin vastaanotolla, että häntä on jo pitkään myrkytetty
ja hän voi kuolla hetkenä minä hyvänsä. Ennen kuolemaansa mies aikoo
kuitenkin selvittää, kuka häntä on murhaamassa ja miksi.
Tästä ei trilleri juuri voi parantua! Kielellisesti rikas ja mustalla huumorilla höystetty tarina imaisee mukaansa päähenkilön kujanjuoksuun niin ettei kirjaa malta laskea käsistään.
Tässä muutama menneen vuoden loistohetkistä:
Kotimaiset kolauttajat
Lukeminen painottui tänä vuonna näköjään enemmän käännöskirjallisuuteen. Noin (vain?) kolmasosa lukemistani kirjoista oli kotimaisia, mutta ne olivatkin sitten helmiä kaikki tyynni. Pakotin itseni valitsemaan tähän koosteeseen vain kolme vaikuttavaa teosta.
Mies, ja hänen asiansa / Pirkko Saisio |
Vanhan ystävän kuolinilmoituksen näkeminen suistaa miehen raiteiltaan. Harvoin lukiessa tulee näin vahvaa tunnetta, että on fiktiivisen hahmon pään sisällä ja nahoissa. Pirkko Saisio on mestari!
Mies joka kuoli / Antti Tuomainen |
Tästä ei trilleri juuri voi parantua! Kielellisesti rikas ja mustalla huumorilla höystetty tarina imaisee mukaansa päähenkilön kujanjuoksuun niin ettei kirjaa malta laskea käsistään.
Luxus / Milja Kaunisto |
"Pariisi
oli vanhan kuningaskunnan peili. Se oli viemäri, johon ahne antoi ylen
voidakseen ahmia lisää. Se oli häkki, jossa nälkäinen nääntyi epätoivoon
edessään olkileipä, johon porvarillakaan ei ollut varaa."
Luxus
näyttää kuinka pieni, ahne ja irstas olio ihminen pahimmillaan on.
Mutta ehkä jotain hyvääkin meistä sentään löytyy. Säväyttävä
historiallinen romaani Ranskan vallankumouksesta.
2016 oli hyvä scifivuosi
Station eleven / Emily St. John Mandel |
Emily St. John Mandel luotaa ihmisen psyykeä armotta ytimeen asti, mistä löytyy ahneutta, itsekkyyttä ja muuta ikävää, mutta myös pyyteettömyyttä, lähimmäisenrakkautta, ja ennen kaikkea uskoa kulttuurin rakentavaan ja parantavaan voimaan. Ei tarvitse olla scifin harrastaja nauttiakseen tästä kirjasta, suosittelen kaikille.
Slade House / David Mitchell |
David Mitchell yllättää kirja kirjalta. Hän on genrekameleontti, joka hallitsee lajityypin jos toisenkin. Ja myös puhuu voimakkaasti sen puolesta että ns. viihdekirjallisuutta ja ns. korkeakirjallisuutta (literary vs. genre) ei erotettaisi eikä varsinkaan arvotettaisi jyrkästi. Hyvä, kannatan! Slade House on tiivistunnelmainen kauhutarina salaperäisestä talosta, jonne kutsutaan "vieras" joka yhdeksäs vuosi lokakuun viimeisenä lauantaina. Mutta mitä vieraanvaraisuuden taakse kätkeytyy?
Acceptance / Jeff VanderMeer |
Sarja on mysteerikirjallisuuden parhaimmistoa, jossa lyövät kättä scifi, kauhu ja psykologinen jännitys. Kerronta pitää otteessaan ja on tavattoman värikästä.
Illuminae / Kaufman & Kristoff |
Kerronta koostuu hakkeroiduista asiakirjoista, kuten sähköposteista, kartoista, kuulustelupöytäkirjoista ja kommentoiduista valvontakameranäytteistä. Kuulostaako tylsältä? Ota selvää, mutta suosittelen kypärää (mielellään avaruussellaista) ja turvavyötä. Vauhdikas ja hauska tarina on toteutettu visuaalisesti upealla tavalla.
Lemppareita
Hävityksen jumala / Kate Atkinson |
Hävityksen jumala on itsenäinen sisarteos romaanille Elämä elämältä. Päähenkilö Teddy Todd on runoilija ja lentäjäsankari, jonka vaiheita seurataan niin sota-ajalla kuin sen jälkeen.
Yhden miehen ja hänen läheistensä tarinan kautta Atkinson maalaa panoraaman 1900-luuvn Britannian ja laajemminkin Euroopan henkisestä ilmapiiristä ja muutoksesta.
Käärmeitten kesä / Virpi Hämeen-Anttila |
Sarjan ensimmäinen kirja Yön sydän on jäätä esitteli
meille Karl Axel Björkin, sisäasianministeriön virkamiehen, joka toimii myös
salapoliisina 1920-luvun Helsingissä.
Hyvää lukuvuotta 2017!
"Työelämä haittaa harrastusta", sama hankaluus täällä! (:
VastaaPoistaAntti Tuomaiseen aion vakavasti tutustua tänä vuonna.
:) Tuomainen on kyllä hyvä! Tykkäsin myös hänen kirjastaan Parantaja, jossa tosin oli joitain ärsyttäviä maneereita, mutta tässä uusimmassa niitä ei enää näkynyt eikä kuulunut.
PoistaHyvää lukuvuotta 2017 myös sinulle :)
VastaaPoistaKiitos :)
Poista